Seznam školitelů
Seznam školitelů je orientační. Témata prací se pravidelně nevypisují. Studenti zpravidla mívají již vlastní představu tématu, kterou po dohodě se zvoleným školitelem ještě více či méně upravují. Dle požadavků je nutné zvolené téma konzultovat s potenciálním školitelem ještě před podáním přihlášky a především mít potvrzeno, že dotyčný má volnou školitelskou kapacitu a je ochoten být školitelem daného studenta a zvoleného tématu. Máte-li již určitou představu o zaměření své práce a nevíte přesně, na koho z profesorů či docentů, kteří mohou být na FM školiteli, se obrátit, doporučuje se toto ještě konzultovat s vedoucím příslušné katedry:
- Katedra managementu (zaměření management veřejné a podnikatelské sféry, marketing, daně atd.) – vedoucí Ing. Petra Kozáková, Ph.D., petra.kozakova@vse.cz
- Katedra exaktních metod (zaměření informatika, statistika, matematika, teorie rozhodování, optimalizační metody a aplikace uvedených disciplín do managementu) – vedoucí Ing. Lucie Váchová, Ph.D., lucie.vachova@vse.cz
- Katedra společenských věd (zaměření psychologie, sociologie, právo, ekonomie, resp. soft skills a jejich uplatnění v oblasti managementu) – vedoucí Ing. Jiří Vopátek, Ph.D, jiri.vopatek@vse.cz
Seznam školitelů
- Dr. Amitabh Anand
- doc. Ing. Vladislav Bína, Ph.D.
- doc. Ing. Jiří Dvořák, Ph.D.
- doc. Ing. Ondřej Dvouletý, Ph.D., MSc.
- Ing. Jiří Filip, Ph.D.
- doc. Ing. Tomáš Kincl, Ph.D.
- doc. RNDr. Lenka Komárková, Ph.D.
- Mgr. Ing. Pavel Král, Ph.D.
- Mgr. Ing. Martin Luštický, Ph.D.
- Ing. Michal Novák, Ph.D.
- Mehmet A. Orhan Ph.D.
- doc. Ing. Peter Pažitný, Ph.D., MSc
- doc. Ing. Pavel Syrovátka, Ph.D.
- prof. Ing. Jindřich Špička, Ph.D.
- doc. Ing. Petr Štumpf, Ph.D.
- Ing. Jiří Vomlel, Ph.D.
Dr. Amitabh Anand
Výzkumné oblasti
Leadership, Entrepreneurship, Emerging Economies, Human Resource Management, Organization studies, Organizational & Employee Behaviours, Technology Behaviour, Knowledge Management, Management Learning, Managerial Issue and Development, B2B Markets, Ethics and Sustainable Business.
Vzorová témata disertačních prací
- Entrepreneurship and SMEs growth and survival during uncertainty, displacement, and geopolitical tensions
- Darkside of the Enterprises: Ethical conflicts, Misconduct, Fraud, Knowledge hiding and Deception
- Taboos in Workplace: Employee romance, sleeping at work, Adult entertainment products, etc.
- Organizational knowledge Management and Employee Behaviours
- Responsible Enterprises in the context of Spirituality, Ethics and Mindfulness
doc. Ing. Vladislav Bína, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Vliv využívání generativní umělé inteligence na kvalitu a rychlost manažerského rozhodování
- Explainable AI jako faktor důvěry manažerů v algoritmická doporučení
- Individuální a organizační faktory adopce LLM/AI v malých a středních podnicích
- Role pokročilé datové analytiky / umělé inteligence v oblasti ESG
doc. Ing. Jiří Dvořák, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Strategické rozhodování v podmínkách nejistoty: Integrace behaviorálních předsudků a konceptu antifragility do strategického managementu
Jak kognitivní zkreslení (např. overconfidence, anchoring, loss aversion) ovlivňují strategické rozhodování manažerů?
Jak lze koncept antifragility aplikovat na strategické řízení firem v turbulentním prostředí?
Může být strategický management navržen tak, aby profitoval z nejistoty a chaosu?
AI jako řešení nebo prohloubení problému?
doc. Ing. Ondřej Dvouletý, Ph.D., MSc.
Vypsaná témata disertačních prací
- Různorodost dopadů politik podpory podnikání
- Ekonomické dopady nefinačních forem podpory podnikání
- Ekonomická udržitelnost sociálních podniků a její determinanty
- Různorodost podnikatelů s ohledem na motivaci a životní styl
- Crowdfunding jako zdroj financování podnikání a jeho růstu
Ing. Jiří Filip, Ph.D.
Výzkumné oblasti
měření, modelování a analýza lidského vnímání materiálů, aplikace metod hlubokého učení pro analýzu vzhledu materiálů
Vzorová témata disertačních prací
- Přínosy analýzy vizuálních a dotykových vlastností materiálů pro e-komerci
- Generativní modelování vzhledu produktu v libovolném prostředí
doc. Ing. Tomáš Kincl, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Využití umělé inteligence v zeleném marketingu: dopady na důvěru zákazníků a udržitelný nákupní záměr
Téma zkoumá, jak začlenění umělé inteligence (AI) do zeleného marketingu ovlivňuje důvěru zákazníků a jejich úmysl nakupovat udržitelně. AI proměňuje způsob, jakým značky komunikují udržitelnost – výzkumy naznačují, že AI-podporované „zelené“ marketingové strategie mohou posílit důvěru a spokojenost zákazníků, což následně zvyšuje jejich „green intention“ neboli ochotu kupovat ekologicky šetrné produkty. Téma propojuje digitální inovace s rostoucím důrazem na udržitelnou spotřebu a hodlá rozšířit stávající marketingové teorie důvěry a vnímané hodnoty o vliv AI. Výzkumný model by mohl testovat například roli důvěry jako mediátoru mezi AI prvky v komunikaci a nákupním záměrem a zohlednit faktory typu technologická gramotnost či ekologické povědomí zákazníků jako možné moderátory účinků AI v marketingové komunikaci. - Transparentnost AI v zelené reklamě: dopad na účinnost sdělení a důvěru spotřebitelů
Toto téma zkoumá paradox využití generativní umělé inteligence (AI) při tvorbě „zelené“ reklamy (marketing propagující ekologické produkty a udržitelnou spotřebu) vs. potřebu transparentnosti vůči spotřebitelům. Generativní AI umožňuje firmám rychle a levně vytvářet reklamní obsah podporující udržitelnost, který může být na první pohled stejně přesvědčivý jako tradičně vytvořená reklama.
doc. RNDr. Lenka Komárková, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Význam souladu osobních a organizačních hodnot v případě pracovních výstupů zaměstnanců
- Vliv udržitelného řízení lidských zdrojů na pracovní angažovanost zaměstnanců
- Pozitivní a negativní účinky pracovní nejistoty na pracovní chování zaměstnance
Mgr. Ing. Pavel Král, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Strategie organizační transparentnosti a neprůhlednosti
- Procesní studie zavádění mzdové transparentnosti
- Alternativní dopady a podmínky výkonového odměňování
- Vliv finančního tlaku na manažery
Mgr. Ing. Martin Luštický, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Řízení spolupráce stakeholderů turistické destinace prostřednictvím uplatnění principů kolaborativní správy (collaborative governance)
- Adaptive Co-Management jako nástroj posilování participativní správy (governance) v turistických destinacích
- Budování odolnosti turistických destinací: governance strategie pro zvládání nejistoty
- Odolnost destinace jako strategická priorita: role stakeholderů při řízení rizik a obnově
Ing. Michal Novák, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- „Když řekneme, že je to od AI“: dopad označení AI-původu obsahu na důvěru, přesvědčivost a loajalitu
Rozmach generativní AI vyvolává otázky ohledně transparentnosti v komunikaci organizací. Označení obsahu jako vytvořeného AI může ovlivnit, jak mu publikum důvěřuje a reaguje na něj. Některé výzkumy naznačují, že upozornění na AI původ snižuje vnímanou důvěryhodnost a ochotu obsah sdílet. Obsah označenéý jako „AI-generovaný“ mohou spotřebitelé považovat za méně přesný a takový obsah méně sdílet, a to i když byly fakticky správnější než obsah označený za vytvořený člověkem. Přiznání použití AI může podkopávat důvěryhodnost komunikátora. Tento paradox transparentnosti staví manažery před dilema: otevřeně přiznat využití AI (a riskovat nižší důvěru), nebo AI zatajit (s rizikem ještě větší ztráty důvěry, pokud se na skryté použití přijde). Cílem výzkumu bude zkoumat dopady takové transparentnosti na důvěru zákazníků, přesvědčivost sdělení a loajalitu ke značce a hledat strategie, jak AI využívat transparentně, aniž by utrpěla autenticita komunikace a vztah se zákazníky. - AI-autorství a „autenticity penalty“ v emoční komunikaci značek
Emočně zabarvená komunikace značek (např. osobní vzkazy zákazníkům, příběhy značky) hraje klíčovou roli v budování důvěry a autenticity. Využití AI k tvorbě takového obsahu ale může vést k „authenticity penalty“ – poklesu vnímané opravdovosti sdělení a negativní reakci zákazníků. První výzkumy naznačují, že pokud se zákazníci dozví, že emotivní sdělení vytvořila AI místo člověka, reagují odmítavě. Studie Kirka a Giviho (2025) ukázala, že víra v AI-autorství srdečného vzkazu vyvolala u zákazníků morální odpor a snížila jejich ochotu doporučovat danou značku i jejich loajalitu. Tento efekt tzv. AI-autorství je zprostředkován nižší vnímanou autentičností sdělení. Zajímavé je, že negativní dopad se zmírňuje u faktických (neemočních) zpráv nebo když AI komunikaci jen upraví, a že lidé trestají neautentické kopírování emocí více u lidí než u strojů. Výzkum se zaměří na to, jak AI-autorství emoční komunikace ovlivňuje vztah zákazníků ke značce a jak mohou manažeři zmírnit ztrátu autenticity při využití AI.
Mehmet A. Orhan Ph.D.
Výzkumné oblasti:
organizační chování, udržitelná (akademická) kariéra, pohoda zaměstnanců, stav akademie, práce na dálku, používání technologie na pracovišti, udržitelná budoucnost práce
Vzorová témata disertačních prací:
- Social inequalities, psychological capital and the future of work
- Dark sides of remote work
- Inequalities in remote work: Power dynamics, technology access, and employee well-being in the hybrid workplace
- Inequalities in higher education and academia
- Technological inequalities in the workplace
- Non-standard work practices and individual experiences in the digital world (digital careers such as YouTubers, influencers, etc.)
- Overemployment in the digital era
- Academic elites and questionable research practices
POZOR: Disertační práce budou primárně v anglickém jazyce.
doc. Ing. Peter Pažitný, Ph.D., MSc
- Nové modely organizace poskytovatelů zdravotních služeb na úrovni měst, krajů a regionů (např. dlouhodobé smlouvy, metropolitní fondy, nadační modely, partnerství veřejného a soukromého sektoru, konsorcia).
- Moderní platební mechanismy ve zdravotnictví (rizikové kontrakty, pay-for-performance, pay-for-quality) v kontextu konceptu New Public Managementu.
- Redesign a transformace pacientských cest u chronických onemocnění prostřednictvím digitálních technologií a umělé inteligence.
doc. Ing. Pavel Syrovátka, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Dynamika cenového prostředí v rámci vybraných trhů
(a) V rámci určitého vymezeného trhu může být disertační práce zaměřena na analýzu systematiky cenového vývoje na daném trhu, tedy v návaznosti na vymezené determinanty a uspořádání trhu může být zkoumána intenzita, zpoždění, sezonnost nebo dlouhodobější cykličnost cenových reakcí na příslušném trhu a návazně pak zde hodnocena cenová flexibilita. Rozbory cenové dynamiky lze napojit na vývoj koncentrace subjektů na straně nabídky či poptávky a jejich cenové praktiky, případně jejich cenové strategie. Jinou možností je modelování cenového vývoje na daném trhu za účelem jeho predikce, což má aplikační význam pro firmy, investory, tvůrce politik či regulátory trhů.
(b) V rámci určitého seskupení trhů, myšleno horizontálně nebo vertikálně provázaných trhů, mohou být zkoumány cenové transmise, jejich asymetrie v intenzitě, případně jejich zpožďování. V případě vertikálně provázaných trhů se disertační práce může také věnovat vlivu primární poptávkové funkce na formování na ni navázaných sekundárních poptávkových funkcí. Mezi trhy na stejné horizontální úrovni pak může být zkoumáno prosazování Zákona jediné ceny v kontextu transakčních nákladů, typicky v rámci různých zemí nebo vymezených regionů. - Udržitelná spotřeba domácností a nové vzorce spotřebitelského chování
Disertační práce se bude soustředit na to, jak se mění chování spotřebitelů v kontextu udržitelnosti jejich spotřeby, tedy jak domácnosti reagují na současné environmentální a sociální výzvy při saturování svých potřeb s tím, že při těchto poptávkových rozborech je stále brán zřetel na rozpočtové omezení domácností. V rámci analytické části práce mohou být využity modely poptávkových systémů (LES, AIDS…) jako deterministická jádra těchto nově formovaných poptávkových vztahů. Jejich obalové nástavby pak mohou právě absorbovat enviromentální a sociální oblast udržitelné spotřeby. Vedle tohoto tradičního neoklasického pojetí spotřebitelského chování a jeho nástavby mohou v disertační práci nalézt uplatnění některé alternativní přístupy ke spotřebitelskému chování, viz např. možnosti a nástroje Behaviorální ekonomie.
prof. Ing. Jindřich Špička, Ph.D.
Výzkumné oblasti
Management rizik v zemědělské prvovýrobě
Vzorová témata disertačních prací
školitel preferuje osobní domluvu se zájemcem o studium
doc. Ing. Petr Štumpf, Ph.D.
Vypsaná témata disertačních prací
- Systémově dynamické modelování pro podporu rozhodování v destinačním managementu
- Role sociální identity rezidentů a návštěvníků v destinačním managementu a marketingu
Ing. Jiří Vomlel, Ph.D.
Výzkumné oblasti
Umělá inteligence, Pravděpodobnostní grafické modely, Strojové učení, Adaptivní testování znalostí
Vzorová témata disertačních prací
Umělá inteligence pro podporu manažerského rozhodování
Adaptace uživatelských aplikací podle potřeb a úrovně uživatele
Metody strojového učení pro získávání strukturálních znalostí z dat