Marketingová laboratoř ETlab FM
Marketingová laboratoř ETlab FM je specializované výukové a výzkumné pracoviště na Fakultě managementu Vysoké školy ekonomické v Praze (Jindřichův Hradec, místnost 311, 3. patro). Je zaměřena na experimentální výzkum spotřebitelského chování z pohledu neuromarketingu, a to především s využitím technologií pro sledování očních pohybů (eye-tracking). Laboratoř slouží jak studentům při sběru dat pro jejich závěrečné práce, tak i akademickým pracovníkům při realizaci vědecko-výzkumných projektů.
Propojení vědy, praxe a vzdělávání — jsme otevřeni jakékoliv spolupráci!

Primární výzkum
Výzkum spotřebitelského chování a reakcí na marketingové podněty pomocí neuromarketingových metod.
“ Jsme otevřeni spolupráci na výzkumných projektech i publikační činnosti.”

Aplikovaný výzkum
Spolupráce s firmami na řešení konkrétních marketingových výzev a poskytnutí dat pro lepší rozhodování.
“ Jsme otevřeni spolupráci s praxí na základě smluvního výzkumu s naší fakultou.”

Vzdělávání
Seznamování studentů s aplikací moderních technologií v marketingovém výzkumu, zapojení do reálných výzkumných projektů a umožnění získání praktických zkušeností.

Popularizace vědy
Sdílení výsledků výzkumů na akcích pro veřejnost.
Technologické vybavení

ET - Eye-tracking
- Desktop eye-trackingové zařízení – GP3 eye-tracker a licencovaný software Gazepoint Analysis UX Edition pro sběr a analýzu dat, představující systém umožňující sledování pohybů očí (vizuální pozornost) respondentů na obrazovce počítače.
- Mobilní eye-trackingové zařízení – eye-trackingové brýle Tobii Pro Glasses 2 a licencovaný software iMotions pro analýzu dat, představující systém pro sledování pohybů očí (vizuální pozornost) respondentů v reálném prostředí.

GSR - Galvanic Skin Response
- GSR zařízení – Shimmer3 GSR+ pro měření galvanické kožní odezvy, umožňující analýzu emočních reakcí respondentů.

FEA - Facial Expression Analysis
- Software pro analýzu výrazu obličeje – nástroj pro detekci a vyhodnocování emocí na základě mimických pohybů (iMotions Software Module).
Struktura laboratoře

Experimentální sekce
Tato sekce je vybavena stolním eye-trackerem a dalšími specializovanými zařízeními určenými k měření vizuální pozornosti a emocionálních reakcí respondentů. Výsledky prováděných experimentů jsou klíčové pro analýzu spotřebitelských rozhodovacích procesů či optimalizaci marketingových strategií.

Laboratorní prodejna
Tento prostor je navržen jako simulace reálného maloobchodního prostředí s regály i produkty a umožňuje detailní studium nákupního chování v kontrolovaných podmínkách.
Výzkum
Výzkumná skupina Consumer Behavior and Visual Attention se zaměřuje na interdisciplinární studium v oblasti spotřebitelských postojů a chování. Hlavní důraz je kladen na vizuální pozornost spotřebitele za využití kvantitativních a smíšených výzkumných přístupů. Skupina cílí jak na teoretické aspekty spotřebitelského výzkumu, tak na aplikovaný výzkum aspektů vizuální pozornosti spotřebitelů v retail prostředí.
Vybrané výstupy tvůrčí činnosti v oblasti vizuální pozornosti
- Bažantová, S., & Novák, M. (2024). The distracting effect of mobile phones on visual attention in consumer decision-making: A gaze behavior perspective. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 34(2), 160–182. https://doi.org/10.1080/09593969.2024.2319688
- Bažantová, S., Štiková, E., Novák, M., & Gunina, D. (2021). Erotic appeals in advertising: Visual attention and perceived appropriateness. Media Studies, 12(24), 21–39. https://doi.org/10.20901/ms.12.24.2
- Paštiková, A., Kincl, T., & Bažantová, S. (2021). Eye-tracking study on product placement familiarity in online games in streaming platforms: Visual attention, recognition, and recall. Economics Management Innovation, 13(3), 18–36. http://emijournal.cz/wp-content/uploads/2021/12/03_EYE-TRACKING-STUDY-ON- PRODUCT-PLACEMENT-FAMILIARITY-IN-ONLINE-GAMES-IN-STREAMING-PLATFORMS.pdf
Informace pro studenty Fakulty managementu
Studuješ Fakultu managementu Vysoké školy ekonomické v Praze a ve své kvalifikační práci (bakalářské či diplomové) plánuješ využít eye-trackingové zařízení pro přípravu projektu, sběr či analýzu dat? V tom případě si musíš zarezervovat laboratoř (místnost č. 311, 3. patro).
Upozornění: není možné laboratoř rezervovat s “přehnanými” požadavky například na celý týden od rána do večera, a to s ohledem na vyšší počet studentů, kteří pro sběr dat v rámci své kvalifikační práce eye-tracking využívají (ač se to v daný moment nemusí tak zdát,
rezervace mohou zejména v některých obdobích semestru velmi rychle přibývat).
Jak na rezervaci laboratoře?
Podívej se na tabulku aktuální obsazenosti marketingové laboratoře.
Až budeš mít jasno o přesném termínu, kdy budeš chtít laboratoř využívat (příprava projektu a samotný sběr dat, případně následně jejich export či analýza) s ohledem na dostupnost laboratoře a tvé časové možnosti (případně možnosti potenciálních respondentů), běž na krok 2.
Sepiš požadavek/požadavky rezervace pro tvůj výzkum a pošli je na e-mail simona.bazantova@vse.cz (předchozí tabulka slouží pouze k náhledu, rezervace se doplňují za základě e-mailových žádostí).
Po přijetí e-mailu (nejpozději 3 pracovní dny) bude tvá rezervace doplněna do tabulky (zkontroluj si, že se tam tvá rezervace skutečně objevila).
Jak se do laboratoře dostanu?
Marketingová laboratoř ETlab FM je umístěna ve 3. patře budovy Fakulty managementu VŠE v místnosti č. 311. Po úspěšné rezervaci je pro přístup do laboratoře potřeba studentská čipová karta (ISIC nebo karta VŠE).
- Laboratoř odemkneš pomocí přiložení své ISIC karty ke čtečce karet (ta je umístěna nalevo vedle dveří). Tvá karta musí mít aktivovaný přístup do učebny. POZOR! při opuštění laboratoře musíš za sebou dveře zamknout (opět přiložením ISIC karty).
- Aktivaci ISIC karty pro přístup do laboratoře získáš při první rezervaci laboratoře nebo na žádost prostřednictvím e-mailu.
- Do školního počítače s připojeným eye-trackingovým zařízením se přihlásíš prostřednictvím běžných přihlašovacích údajů (jako na jiné počítače na fakultě, případně jako do systému InSIS).
Příklady úspěšně obhájených bakalářských, diplomových a disertačních prací studentů FM s využitím vybavení laboratoře ETlab FM
Disertační práce
- Bažantová, S. (2025). Mobilní telefon jako zdroj rozptýlení při spotřebitelském rozhodování: Perspektiva vizuální pozornosti
Diplomové práce
- Hrušková E. (2025). Vliv časového tlaku při spotřebitelském rozhodování: vizuální pozornost spotřebitele
- Malý V. (2025). Design obalu produktu a jeho vliv na nákupní rozhodování
- Novotná, E. (2024). Vizuální pozornost vůči emocionálním a racionálním apelům v reklamě
- Zíka, J. (2021). Vliv antropomorfních podnětů na reakce a kupní záměr spotřebitele
- Bonešická, M. (2020). Eye-trackingová analýza varovných textů v reklamách na alkoholické nápoje
Bakalářské práce
- Sedláková J. (2025). Apel strachu a ekologické hrozby v reklamě: Perspektiva vizuální pozornosti
- Buková, A. (2024). Komparativní UX studie webových stránek českých vysokých škol
- Schorníková N. (2024). Vizuální pozornost vůči erotickým apelům v reklamě
A mnoho dalších…
Kontakt
Modernizace a rozvoj laboratoře
V rámci projektu “Modernizace a digitalizace VŠE v Praze”, reg. č. NPO_VŠE_MSMT_16603/2022, prošla laboratoř modernizací, která vedla ke zvýšení technologické úrovně a rozšíření možností experimentálního výzkumu. Díky těmto inovacím nyní nabízí ještě lepší podmínky pro realizaci vědeckých studií a vyučování v oblasti marketingu a spotřebitelského chování. Projekt “Modernizace a digitalizace VŠE v Praze” je spolufinancován z prostředků Evropské unie.