Pokyny k provedení inventarizace majetku a závazků za rok 2025 (OD F6-5/2025)
platný předpis
V souladu s Příkazem rektora VŠE v Praze č. 3/2025, stanovujícím provést inventarizaci majetku a závazků za rok 2025, vydává děkan Fakulty managementu VŠE v Praze (dále jen „Fakulta“) toto opatření.
Čl. 1 Předmět a termín inventarizace
1. Inventarizace se provádí k rozhodnému datu 31. 12. 2025.
2. Předmětem inventarizace je následující majetek a závazky
- Dlouhodobý hmotný majetek a pozemky.
- Jiný hmotný majetek (např. umělecká díla, akademické insignie).
- Drobný hmotný majetek.
- Nehmotný majetek (software).
- Ochranné pomůcky a pracovní oděvy.
- Materiál ve skladech a zásoby, včetně materiálu v příručních skladech.
- Pokladní hotovosti a peněžní prostředky na bankovních účtech.
- Pohledávky a závazky.
Čl. 2 Inventarizační komise a odpovědnost
1. Jmenování dílčích inventarizačních komisí (DIK)
- Ukládám jmenovat předsedy a členy DIK k provedení fyzické a dokladové inventury majetku a závazků příslušného střediska.
- DIK musí mít předsedu a nejméně další dva členy.
- Předsedou DIK nesmí být zaměstnanec hmotně zodpovědný za svěřené prostředky (např. vedoucí skladu, pokladní).
- Za nákladová střediska (NS) s nízkým počtem zaměstnanců v rámci jednoho hospodářského střediska je nutné ustavit společnou DIK.
- Lze jmenovat i další inventarizační komise (např. pro inventarizaci pokladny), jejichž působnost musí být jednoznačně vymezena.
- Termín: Seznam se jmény předsedy a členů DIK předat Dušanu Pěchotovi – vedoucímu Technickoprovozního oddělení (TPO), dveře č. 111, nejpozději do 5. 11. 2025.
2. Odpovědnost za inventurní soupisy a druhy majetku (kontrolu potvrdí podpisem)
- Za zahrnutí veškerého zaevidovaného majetku Fakulty do inventury odpovídají:
- Dlouhodobý hmotný majetek, jiný hmotný majetek (umělecká díla, akademické insignie apod.), drobný hmotný majetek, pozemky: Iva Fučíková, Dušan Pěchota.
- Nehmotný majetek (software): Michal Kadlec.
- Pokladní hotovost, peněžní prostředky na bankovních účtech, pohledávky a závazky: Jiřina Dvořáková.
- Ochranné pomůcky a pracovní oděvy, ceniny, materiál ve skladech, zásoby včetně materiálu v příručních skladech: Dušan Pěchota.
3. Odpovědnost za jmenování DIK dle NS
- Lucie Váchová, Ph.D. pro NS 6110.
- Jiří Vopátek, Ph.D. pro NS 6120.
- Petra Kozáková, Ph.D. pro NS 6140.
- Pavel Endrle pro NS 6010, 6011, 6012, 6013, 6030, 6031.
- Dušan Pěchota pro NS 6000, 6210.
- Iva Fučíková pro NS 6220.
- Ing. Tomáš Kincl, Ph.D. pro NS 6310, 6320.
- Michal Kadlec pro NS 6400.
- Věra Kubátová pro NS 6510.
Čl. 3 Postup inventarizace (Harmonogram)
1. Kontrola inventurních soupisů majetku v užívání
- Provádět kontrolu se skutečností.
- Majetek převádí elektronicky zaměstnanec sám ve VERSU (eis.vse.cz – dlaždice „majetek“) a elektronicky schvaluje přímý nadřízený a správce rozpočtu. Následně elektronicky schvaluje druhá strana (příjemce).
- Veškeré převody dlouhodobého hmotného a drobného dlouhodobého majetku ukončit s platností od 17. 12. 2025.
- Vedoucí NS (kateder, oddělení apod.) a TPO odpovídají za to, že inventurní soupisy k 31. 12. 2025 budou opraveny podle skutečnosti.
- Odpovídají: vedoucí TPO, vedoucí NS.
2. Skladové hospodářství
- Ukončit výdej ze skladu Fakulty managementu dne 18. 12. 2025.
- Modul evidence zásob uzavřít nejpozději dne 31. 12. 2025.
- Odpovídají: vedoucí TPO, vedoucí NS.
3. Předání inventurních soupisů
- Vedoucí TPO vyhotoví inventurní soupisy k 31. 12. 2025 jako podklad k provedení fyzické inventury předmětů v užívání.
- Předsedové DIK si soupisy vyzvednou v období od 5. 1. do 6. 1. 2026 v kanceláři vedoucího TPO (dveře č. 111).
- Odpovídají: vedoucí TPO (vyhotovení soupisů), předsedové DIK (převzetí soupisů).
4. Fyzická a dokladová inventura
- Inventuru zahájit od 5. 1. 2026 a ukončit ji nejpozději 19. 1. 2026.
- Protokoly o řádně provedené inventarizaci a podepsané inventurní soupisy (viz příloha PR 03/2025) předat nejpozději do 20. 1. 2026 vedoucímu TPO.
- Odpovídají: předsedové DIK, vedoucí NS.
Čl. 4 Povinnosti a pokyny
1. Povinnosti pracovníků Fakulty
- Spolupracovat se členy inventarizačních komisí, dbát jejich pokynů, zejména umožnit jim vstup do místností a předložit ke kontrole všechny evidované předměty (vč. kalkulaček, notebooků, mobilních telefonů apod.).
- Nahlásit předměty shledané navíc, bez inventárních čísel, předměty nabyté na základě darovacích smluv nebo z jiných veřejných zdrojů, které dosud nebyly zařazeny do evidence školy.
- Aktuální přehled majetku evidovaného na zaměstnance je přístupný v intranetu (HR portál, zam.vse.cz).
2. Povinnosti vedoucích DIK
- Fyzickou inventuru veškerého majetku provádět důsledně podle všech údajů uvedených v inventurních seznamech a za přítomnosti příslušných hmotně odpovědných pracovníků.
- Řádně vyšetřit inventurní rozdíly (manka a přebytky) a ke všem rozdílům přiložit písemné vyjádření odpovědného pracovníka o tom, jak k inventurnímu rozdílu došlo.
- V protokolech uvést návrh na vypořádání inventurních rozdílů a u zjištěných mank uvést, zda jsou zaviněná či nezaviněná.
- V příloze protokolu uvést znehodnocené předměty či zásoby a navrhnout je k odepsání.
- U strojů a zařízení ověřovat jejich výrobní čísla.
3. Povinnosti pracovníků odpovědných za hospodářské prostředky
- Pracovníci, na jejichž jméno je evidován majetek na pracovišti: Potvrdit v inventurních soupisech souhlas se způsobem provedení a s výsledky inventarizace příslušného majetku včetně zjištěných inventurních rozdílů.
- Hmotně odpovědní pracovníci: Potvrdit v inventurním soupisu, že fyzická inventura všech prostředků, za které jsou zodpovědní, byla provedena za jejich účasti a že žádné hospodářské prostředky nezatajili.
- Vedoucí hospodářských středisek: Potvrdit v inventurních soupisech souhlas se způsobem provedení a s výsledky inventarizace včetně zjištěných inventurních rozdílů.
- V případě nesouhlasu připojí uvedení pracovníci své písemné vyjádření.
Čl. 5 Závěrečná ustanovení
Žádám vedoucí nákladových středisek a další vedoucí zaměstnance Fakulty managementu, aby pomáhali řádnému a hladkému průběhu inventarizace na jimi řízených pracovištích.
Toto opatření nabývá účinnosti dnem vydání.