Pokyny k provedení inventarizace majetku a závazků za rok 2025 (OD F6-5/2025)

platný předpis

V souladu s Příkazem rektora VŠE v Praze č. 3/2025, stanovujícím provést inventarizaci majetku a závazků za rok 2025, vydává děkan Fakulty managementu VŠE v Praze (dále jen „Fakulta“) toto opatření.


Čl. 1 Předmět a termín inventarizace 

1. Inventarizace se provádí k rozhodnému datu 31. 12. 2025.

2. Předmětem inventarizace je následující majetek a závazky

  • Dlouhodobý hmotný majetek a pozemky.
  • Jiný hmotný majetek (např. umělecká díla, akademické insignie).
  • Drobný hmotný majetek.
  • Nehmotný majetek (software).
  • Ochranné pomůcky a pracovní oděvy.
  • Materiál ve skladech a zásoby, včetně materiálu v příručních skladech.
  • Pokladní hotovosti a peněžní prostředky na bankovních účtech.
  • Pohledávky a závazky.

Čl. 2 Inventarizační komise a odpovědnost

1. Jmenování dílčích inventarizačních komisí (DIK)

  • Ukládám jmenovat předsedy a členy DIK k provedení fyzické a dokladové inventury majetku a závazků příslušného střediska.
  • DIK musí mít předsedu a nejméně další dva členy.
  • Předsedou DIK nesmí být zaměstnanec hmotně zodpovědný za svěřené prostředky (např. vedoucí skladu, pokladní).
  • Za nákladová střediska (NS) s nízkým počtem zaměstnanců v rámci jednoho hospodářského střediska je nutné ustavit společnou DIK.
  • Lze jmenovat i další inventarizační komise (např. pro inventarizaci pokladny), jejichž působnost musí být jednoznačně vymezena.
  • Termín: Seznam se jmény předsedy a členů DIK předat Dušanu Pěchotovi – vedoucímu Technickoprovozního oddělení (TPO), dveře č. 111, nejpozději do 5. 11. 2025.

2. Odpovědnost za inventurní soupisy a druhy majetku (kontrolu potvrdí podpisem)

  • Za zahrnutí veškerého zaevidovaného majetku Fakulty do inventury odpovídají:
  • Dlouhodobý hmotný majetek, jiný hmotný majetek (umělecká díla, akademické insignie apod.), drobný hmotný majetek, pozemky: Iva Fučíková, Dušan Pěchota.
  • Nehmotný majetek (software): Michal Kadlec.
  • Pokladní hotovost, peněžní prostředky na bankovních účtech, pohledávky a závazky: Jiřina Dvořáková.
  • Ochranné pomůcky a pracovní oděvy, ceniny, materiál ve skladech, zásoby včetně materiálu v příručních skladech: Dušan Pěchota.

 3. Odpovědnost za jmenování DIK dle NS

  • Lucie Váchová, Ph.D. pro NS 6110.
  • Jiří Vopátek, Ph.D. pro NS 6120.
  • Petra Kozáková, Ph.D. pro NS 6140.
  • Pavel Endrle pro NS 6010, 6011, 6012, 6013, 6030, 6031.
  • Dušan Pěchota pro NS 6000, 6210.
  • Iva Fučíková pro NS 6220.
  • Ing. Tomáš Kincl, Ph.D. pro NS 6310, 6320.
  • Michal Kadlec pro NS 6400.
  • Věra Kubátová pro NS 6510.

Čl. 3 Postup inventarizace (Harmonogram)

1. Kontrola inventurních soupisů majetku v užívání

  • Provádět kontrolu se skutečností.
  • Majetek převádí elektronicky zaměstnanec sám ve VERSU (eis.vse.cz – dlaždice „majetek“) a elektronicky schvaluje přímý nadřízený a správce rozpočtu. Následně elektronicky schvaluje druhá strana (příjemce).
  • Veškeré převody dlouhodobého hmotného a drobného dlouhodobého majetku ukončit s platností od 17. 12. 2025.
  • Vedoucí NS (kateder, oddělení apod.) a TPO odpovídají za to, že inventurní soupisy k 31. 12. 2025 budou opraveny podle skutečnosti.
  • Odpovídají: vedoucí TPO, vedoucí NS.

2. Skladové hospodářství

  • Ukončit výdej ze skladu Fakulty managementu dne 18. 12. 2025.
  • Modul evidence zásob uzavřít nejpozději dne 31. 12. 2025.
  • Odpovídají: vedoucí TPO, vedoucí NS.

3. Předání inventurních soupisů

  • Vedoucí TPO vyhotoví inventurní soupisy k 31. 12. 2025 jako podklad k provedení fyzické inventury předmětů v užívání.
  • Předsedové DIK si soupisy vyzvednou v období od 5. 1. do 6. 1. 2026 v kanceláři vedoucího TPO (dveře č. 111).
  • Odpovídají: vedoucí TPO (vyhotovení soupisů), předsedové DIK (převzetí soupisů).

4. Fyzická a dokladová inventura

  • Inventuru zahájit od 5. 1. 2026 a ukončit ji nejpozději 19. 1. 2026.
  • Protokoly o řádně provedené inventarizaci a podepsané inventurní soupisy (viz příloha PR 03/2025) předat nejpozději do 20. 1. 2026 vedoucímu TPO.
  • Odpovídají: předsedové DIK, vedoucí NS.

Čl. 4 Povinnosti a pokyny

1. Povinnosti pracovníků Fakulty

  • Spolupracovat se členy inventarizačních komisí, dbát jejich pokynů, zejména umožnit jim vstup do místností a předložit ke kontrole všechny evidované předměty (vč. kalkulaček, notebooků, mobilních telefonů apod.).
  • Nahlásit předměty shledané navíc, bez inventárních čísel, předměty nabyté na základě darovacích smluv nebo z jiných veřejných zdrojů, které dosud nebyly zařazeny do evidence školy.
  • Aktuální přehled majetku evidovaného na zaměstnance je přístupný v intranetu (HR portál, zam.vse.cz).

2. Povinnosti vedoucích DIK

  • Fyzickou inventuru veškerého majetku provádět důsledně podle všech údajů uvedených v inventurních seznamech a za přítomnosti příslušných hmotně odpovědných pracovníků.
  • Řádně vyšetřit inventurní rozdíly (manka a přebytky) a ke všem rozdílům přiložit písemné vyjádření odpovědného pracovníka o tom, jak k inventurnímu rozdílu došlo.
  • V protokolech uvést návrh na vypořádání inventurních rozdílů a u zjištěných mank uvést, zda jsou zaviněná či nezaviněná.
  • V příloze protokolu uvést znehodnocené předměty či zásoby a navrhnout je k odepsání.
  • U strojů a zařízení ověřovat jejich výrobní čísla.

3. Povinnosti pracovníků odpovědných za hospodářské prostředky

  • Pracovníci, na jejichž jméno je evidován majetek na pracovišti: Potvrdit v inventurních soupisech souhlas se způsobem provedení a s výsledky inventarizace příslušného majetku včetně zjištěných inventurních rozdílů.
  • Hmotně odpovědní pracovníci: Potvrdit v inventurním soupisu, že fyzická inventura všech prostředků, za které jsou zodpovědní, byla provedena za jejich účasti a že žádné hospodářské prostředky nezatajili.
  • Vedoucí hospodářských středisek: Potvrdit v inventurních soupisech souhlas se způsobem provedení a s výsledky inventarizace včetně zjištěných inventurních rozdílů.
  • V případě nesouhlasu připojí uvedení pracovníci své písemné vyjádření.

Čl. 5 Závěrečná ustanovení

Žádám vedoucí nákladových středisek a další vedoucí zaměstnance Fakulty managementu, aby pomáhali řádnému a hladkému průběhu inventarizace na jimi řízených pracovištích.

Toto opatření nabývá účinnosti dnem vydání.