Kdy a jak se učit? Studenti se podělili o své tipy a triky
S blížícím se zkouškovým obdobím se zvyšuje množství času, které studenti tráví intenzivnějším samostudiem. Vzhledem k dlouhodobému omezení chodu fakulty, knihovny, studoven i dalších prostor, kde studenti společně mohli na studiu spolupracovat, hledají studenti nové cesty, jak uspořádat své návyky a jak se co nejefektivněji učit. Oslovili jsme několik z nich, kteří se s námi o jejich postupy podělili.
Tereza Hamerová, studentka bakalářského studia 1. ročníku
Osobně se nejefektivněji učím, když si vše předem zorganizuji a naplánuji. Sepisuji si tak týdenní to-do list, do kterého kromě rozplánování si učení na zkoušky nezapomínám zařadit i day-off, kdy nemám špatný pocit z toho, že bych něco zanedbávala, jelikož i odpočinek je důležitý. Zároveň je pro mě důležité určovat si v učení priority a rozpracovat si krátkodobé cíle, které jsou pro mě dosažitelné a splnitelné, abych toho před blížícím se deadlinem neměla příliš. Nejvíce mi pomáhá, projdou-li mi informace více smysly – „uchem, rukou, okem i ústy“. Snažím se tedy dávat co nejvíce pozor na přednáškách, sepisuji a doplňuji si poznámky do vytištěných materiálů a v neposlední řadě problematiku rozebírám se spolužáky či kamarády, kteří mi případně dovysvětlí, co jsem nepochopila. Díky tomuto procesu se nemusím bát, že by mi alespoň minimum v hlavě neutkvělo a vždy se někde odrazím.
Michaela Dubravcová, studentka bakalářského studia, 2. ročníku
Pro mě je nejdůležitější plánování. Vždy se učím s předstihem, abych měla jistotu, že vše stihnu do termínu zkoušky. Učím se v průběhu celého dne, důležité je pro mě měnit místa. V první fázi si přepisuji veškeré poznámky z přednášek. Pokud si prezentace pouze čtu, nevnímám dostatečně a informace si nezapamatuji. V poznámkách samozřejmě nesmějí chybět barvičky pro přehlednost. Poté si poznámky pročítám, pro tuto fázi volím pohodlnější místo k učení. V další fázi už se snažím opravdu „učit“, tedy zapamatovat si informace. Já si musím informace nahlas přeříkávat. A na závěr si učivo opakuji. I proto se učím s předstihem, abych si informace opakováním upevnila a vyhnula se tak nervům z nedostatku času. Nejdůležitější je se učivem nezahltit. Zkouškové je náročné, ale při dobrém time-managementu se nemusím vzdát volnočasových aktivit, které jsou důležité pro udržení motivace.
Pavel Jelen, student bakalářského studia, 3. ročníku
Já osobně nemám žádný zázračný recept na to, jak být efektivní ve škole. Myslím si, že je to především o prioritách – pokud je pro daného studenta škola důležitá, věnuje se jí, soustředí se na ni a věnuje jí dostatek času, a tím pádem se úspěšné výsledky musí dostavit. Pokud má ale student priority jiné než školu, což je samozřejmě také úplně v pořádku a vždy záleží na daném člověku, avšak škole nepřikládá takovou váhu, tak nelze očekávat skvělé výsledky mávnutím kouzelného proutku. Myslím, že z těchto priorit to vychází a konkrétní způsoby na to, jak být efektivní, v podobě nějakých to-do listů a podobných “nástrojů”, si musí každý nalézt sám. Ovšem jsou to pouze nástroje, které pomůžou nebo ulehčí práci, ale určitě ji za studenta neudělají.
Barbora Klempířová, studentka bakalářského studia, 3. ročníku
Základem je pro mě slyšet informace vysvětlené na přednáškách a cvičeních, kde učitelé používají i příklady, které mi pomáhají vše lépe pochopit i v různých souvislostech. Dalším důležitým krokem v učení je pro mě vlastní zpracování poznámek, kdy vím, že to odpovídá mému stylu vyjadřování a můžu si informace z přednášek díky tomu doplnit o vlastní poznámky pro lepší pochopení nebo o další informace. Poznámky si poté několikrát pročítám a postupně zvýrazňuji důležité body. Tyto důležité body si pak vypíšu ručně bokem a používám to jako pomůcku pro opakování. Ale co mi pomáhá úplně nejvíc, je snažit se vysvětlit problematiku někomu jinému, kdy se opravdu ukáže, jak moc tomu rozumím. A nakonec se snažím dodržovat i odpočinek a nechat hlavě dostatek času na zpracování a uložení informací.
Simona Haganová, studentka navazujícího magisterského programu, 2. ročník
Já nejsem určitě dobrý příklad, jak se učit. Všechno potřebuji mít v ideálním případě vytištěné na papíře, abych si mohla vyznačovat a dopisovat poznámky. To sice není moc ekologický způsob, ale z počítače se učit jednoduše nedokážu. Během dne si věci nejprve jen čtu jako knížku a odpoledne často přeříkávám nahlas a měním u toho místa a polohy sezení. Mezitím mě ale potkáte hodně venku, na procházkách nebo při prokrastinaci, takže hodně uklízím na bytě. Večer si pak sednu, podtrhávám podstatné, potom si zpětně pouštím přednášky a dopisuji si poznámky. Nejvíc se ale naučím pod tlakem těsně před zkouškou, takže vyloženě plánování času mi moc nejde. Občas mi pomůže aplikace Forest.